stenslag forrude er et almindeligt problem blandt bilister, da de let kan beskadige det skrøbelige glas i bilens forrude. Disse splinter kan komme fra forskellige kilder, f.eks. sten og grus, der kastes op af biler foran dig, små sten og småsten, der sparkes op af køretøjer, der kører på ubefæstede veje og motorveje, eller endda genstande, der sparkes op fra kørebanen, og som er blevet ramt med for stor kraft til at blive nedbrudt yderligere. Uanset hvad kilden er, reducerer stenslag i forruden synligheden betydeligt for en bilist, både når man kigger ud af vinduet eller bruger bakspejlet.
Den mest indlysende effekt af stenslag i en forrude er, at de forårsager revner i glasset, som kan forvrænge synet og gøre det sværere at se tydeligt, hvad der er foran på vejen. Ud over dette primære problem kan stenslag også føre til andre problemer. Sne og is kan sætte sig fast i splinten og udvide sig under ekstreme temperaturændringer, hvilket i sidste ende kan få overfladen omkring splinten til at revne endnu mere. Denne proces er kendt som “spalling” og opstår, når små glasskår frigøres fra overfladen på grund af termisk ekspansion forårsaget af vejrforhold som f.eks. solskin eller frost. Selv om disse splinter ikke forårsager nogen direkte skade på dem, der befinder sig i bilen, kan de stadig flyve af sted med høj hastighed, når de løsnes fra ruden, hvilket potentielt kan skade fodgængere eller andre bilister i nærheden.
For at undgå disse risici er det vigtigt for bilister, der opdager stenslag i deres forrude, at få dem undersøgt af en erfaren autoglastekniker så hurtigt som muligt. Skader forårsaget af afskalning er særligt farlige, fordi de ofte ikke er synlige, før det er for sent; når først et område er begyndt at afskalne, vil der normalt ikke være nogen måde at standse udviklingen på uden at udskifte eller reparere den pågældende del af forruden. Det betyder, at det bør prioriteres højere end alt andet at tage sig af eksisterende stenslag, før de har tid til at sprede sig, for dem, der ønsker sikre rejser med god synlighed under kørslen.